lørdag 1. mai 2010

Ribbestrikket bukse til barnehagen

Theodor blir stadig større og nå begynte behovet for ny barnehagebukse å melde seg. Mønsteret fant jeg i boka "Strikk til Nøstebarn" (du finner det også i boka "Brukt på nytt", også den av Kathrine Gregersen) og garnet er Mor Aase Superwash i fargene sort, limegrønt, turkis og brunt. Jeg hadde garnet liggende, med unntak av det turkise + et ekstra sort, så her har faktisk garnlageret minket!!!! Oppskriften er i utgangspunktet til et noe tynnere garn, men det er jo godt med litt tykke bukser også. Planen er nemlig å strikke et par med litt tynnere garn senere.

Jeg brukte 1,5 nøste sort, og ca 0,75 nøste av hver av de andre fargene. Restene får bli artige votter eller sokker. Buksen er strikket på 3,5 mm pinne oppe og 4,0 mm pinne på bena. Jeg må fortsatt feste noen tråder i det ene benet, samt sette i strikk - men det får bli en annen dag...

Dersom jeg skal strikke denne igjen (og det skal jeg sikkert) så kommer jeg ikke til å ha synlig strikk: Synes det ser litt halvveis ut når strikken bare er festet i en hullrad. Ribbestrikk er genialt - sitter så fint på. Og selv om det ikke er så godt synlig på bildet, så er det en god brettekant nederst - så denne blir han nok til å bruke i to år til. Hurra!

Og nå er det tilbake til babystrikk igjen - må innrømme at jeg er noget lei nå, men det må bli ferdig i tide til vesle Oscar (mest sannsynlig) blir født 11. mai!

8 kommentarer:

  1. Veldig fin bukse i fine farger. Theodor blir nok fornøyd med denne:-)

    SvarSlett
  2. Flott bukse, og for noen nydelige farger du har valgt! Titter stadig innom her jeg, du er så flink :)

    SvarSlett
  3. tøffe farger på den! liker så godt nøstebarn oppskriftene! Enig med strikken, eneste fordelen med å ha den synlig er at den er enklere å justere senere. ha en flott helg videre :)

    SvarSlett
  4. Rigmor: Enig i at det er enkelt med justering, men kom over en drops-oppskrift der man hadde knappefesting av strikken (som var skjult). Tenkte kanskje det kunne vært tingen...

    SvarSlett
  5. Godt med god og varm bukse i barnehagen i herlige, glade farger. :)

    SvarSlett
  6. Så fine! Og så praktisk. Jeg kjöpte i höst.. men hjemmestrikket er jo mye finere. men synes det e rganske kjedelig å strikke bukser.. Strikket et par til baby og det tar tid nedover bena..

    SvarSlett
  7. Enig i at det var kjedelig/tok lang tid nedover beina - fordel med striper er at man kan tenke "bare en stripe til". Jeg har små rundpinner (30 cm tror jeg), men de var for store til disse beina iom ribbestrikken. Hadde jeg kunne brukt de, hadde jeg sluppet den pausen som automatisk blir når man strikker med strømpepinner. Kanskje en luring kunne ha kommet med enda kortere rundpinner - sånn ca 20 cm eller noe. Det hadde gjort seg....

    SvarSlett
  8. Hei,
    Kan du hjelpe meg med å gjøre om denne oppskriften til voksen mann i str. medium, og så knelang? Jeg har en mann som alltid fryser når han er på ski, og han er så misunnelig på mine ullshorts...
    Mvh Grid

    SvarSlett

LinkWithin