søndag 30. mai 2010

Fisk på hue? (fiskehue)


Denne luen var en medvirkende årsak til at jeg lærte meg å strikke - jeg syntes den var utrolig artig. Jeg synes det fortsatt. Og nå har jeg laget en! Hurra. Og siden lue heter hue her i nord, blir dette... fiskehue, betegnende nok.


Oppskriften er gratis og er fra Knitty's vinterutgave 2008, den er designet av Thelma Egberts og heter "Fish hat - dead or alive".
I oppskriften, som er onesize (stort) barn/voksen står det at man skal bruke tykkere garn - ala  Falk/Smart etc. Men jeg fant ut at lua nok ville passe bedre til min storhodede (er det et ord?) 2,5-åring dersom jeg strikket med tynnere garn. Og den passer akkurat.

Harde fakta:
Garn: Dalegarn Baby Ull i fargene 6714, 6435 og 9436.
Pinner: 3,5 mm
Oppskrift: "Fish hat - dead or alive"

Jeg digger den. Theodor digger den. Og best av alt: Jeg hadde garnet liggende så da har garnlageret krympet. At det knapt gikk med mer enn et nøste trenger vi ikke nevne. Garnlageret har krympet - jada. Det har det.

6 kommentarer:

  1. hehe...den var tøff da! og mulig neste prosjekt her i huset! Takk for link til oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Kjempestilig!!
    Tror jeg må prøve meg på en sånn en etterhvert :D

    SvarSlett
  3. Denne var jo helt topp!! Har kikka på denne oppskrifta mange ganger, men har syns det ser ut som om den ikke sitter så godt på hodet. Men din variant gjør jo alle misstanker til skamme! Sitter som et skudd! Tror jeg må sette denne på todolista igjen... Har du sett Goldfish votteoppskrifta på Ravelry? Hadde vært perfekt selskap til denne lua! (o:

    SvarSlett
  4. vet ikke om denne oppskrifta er oversatt til norsk? eller jeg kanskje jeg må 'kvinne meg opp' og prøve å oversette selv ;)

    SvarSlett

LinkWithin