lørdag 15. mai 2010

Bruschetta


For femten år siden fikk jeg besøk av min amerikanske venninne Victoria, hun kom direkte fra Firenze der hun hadde gått på språkskole. I tillegg hadde hun vært på matlagingskurs og lært å lage typiske italienske retter. Deriblant bruschetta. Som hun lagde til meg og jeg var solgt: Det var noe av det nydeligste jeg har smakt.

Og nå tenkte jeg at jeg skulle dele denne opplevelsen med deg - den minner meg veldig om sommer og sol med gode minner, men den kan fint brukes som forrett året rundt.

BRUSCHETTA (til 4 personer)
  • 6-8 modne klasetomater
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 0,5 potte med fersk basilikum
  • god olivenolje
  • salt
  • pepper
  • baguetter eller annet lyst brød du har liggende - f.eks landbrød
Skjær opp tomatene i små terninger, fjern frø slik at du kun har skallet - her er det viktig at du bruker modne (klase)tomater, de skal være mørkerøde i fargen. Hakk opp hvitløk og basilikum, legg det oppi en bolle sammen med tomatene. Hell over godt med olivenolje slik at ca 1/3 av blandingen dekkes. Strø over salt og pepper - her bør du ha endel salt, iom at tomater tåler/krever endel salt - vend blandingen forsiktig og sett kjølig. Lag gjerne/helst blandingen om morgenen før du skal servere den, slik at smakene får satt seg godt.

Tips! For å få skikkelig tomatsmak på blandingen kan du la stilken til klasetomatene ligge sammen med blandingen mens den står i kjøleskapet. Mye av den nydelige lukten kommer nemlig fra stilken... Husk bare å ta den ut før du serverer.

Før servering skjærer du opp brødet i 1,5 cm tykke skiver og steker de gyldne og sprø (men myke inni) på rist i ovnen.

Serveres straks - oljen vil trekke seg ned i det sprø brødet og smaken er himmelsk! Jeg liker å servere det på skråskjærte baguetter for da får du en passelig munnfull i slengen.

4 kommentarer:

  1. Dette så jo bare helt herlig ut! Tusen takk for oppskrift - denne skal testes! :)

    SvarSlett
  2. Det så knallgodt ut,
    men siden jeg er hyperallergisk mot tomat må jeg pent holde meg unna :P

    SvarSlett
  3. Dette så kjempegodt ut og skal prøves en av de nærmeste dagene! Ha en fin 17. mai!

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler.😊

    SvarSlett

LinkWithin