lørdag 26. mai 2012

Smokkesnor på en halvtime

Jeg har sydd noen smokkesnorer - nå er spørsmålet jeg stiller meg Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?, for det var meget enkelt.
En hårstrikk kjøpt på H&Ms barneavdeling gjør nytten som smokkering
Jeg sydde 1 med silikonring laget spesielt for smokker (kr 4 pr/stk) og 2 med små hårstrikker kjøpt på barneavdelingen på H&M (kr 19,50 for 12 stykker). Jeg har lest at flere har kjøpt silikonringer (18 mm) fra Clas Ohlson til 3 kr/stk.
Alle tre smokkeholdere har samme feste: Vanlige seleklyper (fås kjøpt i sybutikken). Jeg må si at jeg holder en liten knapp på hårstrikken, som virker nettere og enklere å feste smokken i enn silikonringen, men jeg mistenker imidlertid at den vil bli slapp etter litt bruk...
Oppdatering 25.02.13: Strikken blir slapp etter bruk - men er faktisk (etter min beskjedne mening) den beste versjonen: Enklest å tilpasse ulike typer smokker og minst klumpete.
Silikonring spesiallaget for smokker
Stoffet hadde jeg liggende i mitt utømmelige (?) hobbylager - jeg skulle forøvrig ønske jeg hadde en slik når jeg skulle vrenge snorene. Det finnes mange fremgangsmåter liggende ute på nett, jeg har nå lest igjennom flere og funnet forbedringspotensiale på mine varianter. Jeg får teste ut litt og melde tilbake.

Her er endel fine fremgangsmåter (du kan jo ta litt fra hver enkelt):

  • Denne fremgangsmåten fra Sew, Mama, Sew er veldig nøye og viser trinn for trinn snoren - likte ikke festet (begrenset bruk siden den kun passer til smokker med ring). 
  • Denne fremgangsmåten fra How About Orange er superenkel, laget av ferdige snorer. 
  • Denne fremgangsmåten fra Small Fry & Co er litt morsommere, med bånd stikkende ut - en leke i seg selv.
Det neste på tapetet er forøvrig en lekeholder: Slik at Sophie ikke faller i bakken støtt.

9 kommentarer:

  1. Så søte og morsomme! Tror jeg må lage en liten kolleksjon til niesa, jeg! (0: Takk for gode oppskriftstips!

    SvarSlett
  2. De var veldig fine :) Husker du i hvilken avdeling på Claes Ohlson du fant de silikonringene? Jeg gikk to runder der på jakt etter de i går - før jeg ga opp...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke kjøpt på Clas Ohlson, men vet at flere har brukt en ordinær silikonring kjøpt der. Vet ikke hva de heter, dessverre :-/

      Slett
  3. Hvor har du kjøpt silikonringene om jeg for spørre... Janne

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  4. Det var fra stoffbutikken www.enstorrull.no - de har imidlertid ikke silikonholderne lenger. Du finner imidlertid også på f.eks etsy.com eller ebay.com - søk bare på pacifier supplies så får du opp masse forskjellig :-D

    SvarSlett
  5. https://epla.no/admin/products/

    SvarSlett

LinkWithin