onsdag 30. mai 2012

Siklesmekke av gammelt lommetørkle - Lag selv

Lommetørklær brukes ikke lenger i den utstrekning den gjorde tidligere - litt dumt, med tanke på hvor mange vakre lommetørklær som ligger rundt og støver ned. Ofte har de nydelige broderier. Jeg har noen liggende etter min farmor (og Annas oldemor). Noe som imidlertid blir brukt mye, er siklesmekker. Og siden lommetørklær i grunn er rett størrelse, hvorfor ikke lage noen av dem?
Så vakre broderier fortjener å bli brukt
Jeg har laget 2 siklesmekker av 1 av farmors gamle lommetørklær, det gikk fort og jeg tenkte kanskje dere kunne være interessert i å vite hvordan det ble gjort - derfor har jeg skrevet ned fremgangsmåten jeg brukte. Jeg håper du blir inspirert til å lage din egen!
En liten huskelapp
Dette trenger du:
  • Et lommetørkle
  • Bakstoff, (skal absorbere fuktighet: microfleece, frotte, flanell, ull o.l. fungerer bra). Dersom du velger nytt stoff, husk å vaske det før du syr - dette for å hindre krymping.
  • Symaskin (du kan sy for hånd)
  • Saks (eller rullekniv), knappenåler (kan klare deg uten) og tråd i ønsket farge
  • Festeanordning - enten trykknapper eller borrelås 


Slik gjør du:




Press lommetørklet godt og klipp det i to på skrått - fra hjørne til hjørne. Har du et skjærehjul og linjal er dette veldig enkelt - saks går fint!

Legg det halve lommetørklet over foret (som du har presset) og klipp rundt det, ca 1 cm utenfor lommetørklets kant (= sømmonn). Du kan feste lommetørklet med knappenåler, eller gjør som meg - ta det sånn på feelingen.

Legg stoffene rette mot rette. Sy rundt kanten av lommetørklet med vanlig rettsøm - på lommetørklet syr du godt inntil kanten, mens foret har ca 1 cm sømmonn. Dette fordi lommetørklet allerede er sydd slik at du ikke trenger å tenke på rakning av stoffet.

OBS! La det være igjen en åpning på ca 5 cm på en av sidene, slik at du kan vrenge lommetørklet.

Klipp av hjørnene, slik at hjørnene blir pene når du vrenger smekken.

Klipp sømmonnet ned til ca 0,6 cm - sy sikksakk rundt kanten, pass på å ikke sy innenfor rettsømmen. Dersom maskinen din ikke kan sy sikksakk, eller dersom du syr for hånd kan du også klippe sømmonnet med en hakkesaks (taggete saks).
Vreng lommetørklet og press godt.Sy en stikning rundt kanten av lommetørklet, pass på brette inn kantene på åpningen slik at denne nå blir sydd igjen.
Ordne festet - enten du velger å sy fast borrelås eller å slå i en trykknapp. Disse søte her kjøpte jeg på salg for noen år siden...
Fornøyd bruker
Voila! Du har laget en siklesmekke!
Og antakelig har du nok tid til å lage enda en - for det var raskt gjort, ikke sant?

3 kommentarer:

  1. Så mye fint du har laget :-)
    og koselig blogg :-)

    SvarSlett
  2. kjempesøte :) både siklesmekken og den lille solstrålen.

    -katrine

    SvarSlett
  3. Det var en fantastisk måte å bruke lommetørkler på!!! Det ble jo bare super søtt som smekke:)

    SvarSlett

LinkWithin