mandag 21. mai 2012

Har laget et.... lekegrindteppe



Jeg har laget et nytt teppe til lekegrinden. Det originale er kjedelig, mildt sagt. Lekegrinden ble kjøpt brukt når Theodor var baby, og han fikk et fleeceteppe over det gamle teppet. Med et langt over middels stofflager fant jeg ut at jeg i det minste kunne forsøke å sy et teppe.
Lekegrindteppe - før og etter
Som sagt, så gjort. Og teppet er nå endelig ferdig. Jeg skulle ønske jeg hadde fulgt alle de råd jeg har lest: Quilt i fra midten og utover (quilt = sy sammen flere lag), sy kantbåndet fra midt på en lengde og ut.... Det er ofte en grunn til at disse rådene er gitt. Har jeg funnet ut. The Hard Way.
Ikke alt bør ses nøye på...
Det har vært mye banning underveis (og plaster) og jeg har dømt symaskinen nord og ned flere ganger. Selvsagt dreier det seg om brukerfeil. Nuvel: Jeg er fornøyd med resultatet, selv om teppet ikke tåler å bli gått etter i sømmene (og dette er ikke falsk beskjedenhet: Reine, skjære fakta).
Jeg hadde en snelle med bitteliten blonde liggende - det ble snor på vimpelrekkene
Litt om teppet/quilten:
Jeg leste og brukte denne fremgangsmåten som basis (fant på litt underveis og tilpasset som jeg ville).
Jeg brukte en billig IKEA-dyne, IKEA Gräs til kr 19, som innerstoff: Trekk foran og bak er Tilda-stoff kjøpt på salg hos Panduro. Vimplene ble sydd av stoff jeg hadde liggende.
Vimpelrekkene fikk "snor" av tynn blonde som jeg en gang fikk av mamma - jeg syns nemlig at det ble litt puslete uten noen markert snor.
En annen ting jeg har lært er at det er lurt å sjekke hva slags knyting man bør ha før man syr den.... Ble liksom ikke så bra det der. Neste gang, derimot. (Båndet er forøvrig fra Søstrene Grene)
Det ble jo fint - på avstand
Ha en fin kveld - enten det er i eller utenfor lekegrinda

2 kommentarer:

  1. Så koseleg eit teppe! Mjukt og godt, og imponerande flott med vimplane på! Små feil gjer teppet personleg. Slik skal det vere! Ver stolt og glad!!!

    SvarSlett
  2. Det var i hvert fall fint! Man lærer så lenge man lever (les: så lenge man holder ut med maskineriet...). Jeg manger en viss mengde tålmodighet!

    SvarSlett

LinkWithin