fredag 18. mai 2012

Dåpsforberedelser - enkel blomsteroppsats

Jeg forbereder til dåp: Det er enda en stund til, men det er greit å ha gjort seg opp en mening om hva man trenger og hvordan man vil ha det. Jeg skal ha nakne greiner i vaser, pyntet med små sommerfugler (sommerfugler er gjennomgangstemaet) - men jeg må ha litt blomster også: Derav ideen om små oppsatser i kinesiske suppe-/nudelskåler. Kjempeenkelt og fort gjort - og bollene har jeg fra før. Men kanskje er du som meg; ikke særlig drevet i blomsteroppsatser - derfor har jeg laget en superkjapp forklaring på hvordan jeg gikk frem.


Du trenger
  • Skåler for å lage oppsatsene i - eller kopper/glass - hva du enn måtte ha for hånden. 
  • Blomsteroasis - dette får du bl.a kjøpt hos Plantasjen eller Panduro: Du kommer langt med en kloss dersom du bare skal ha små oppsatser. 
  • En kniv for å skjære opp oasisen. 
  • En skarp kniv for å skjære til blomstene. 
  • Blomster - jeg har valgt roser, for det var medlemstilbud på dette hos Plantasjen. Antallet avhenger av størrelsen på skålene og størrelsen på selve blomsten: Jeg har brukt 7 roser her, men kunne nok ha brukt færre dersom de var mer utsprunget.
  • Naturbast/sisal - jeg kjøpte min grønne på salg på Panduro for 4 år siden - faktisk i forbindelse med Theodors' dåp - det finnes mange ulike farger. 1 pakke holder lenge!
  • Pynt - jeg lagde små sommerfugler med figurstanse (se innlegg her). Jeg har tre sommerfugler pr skål.

Sett blomstene i vann - helst over natten (eller lenger). Blomstene kan du kjøpe inn noen dager i forveien slik at de er utsprunget når den store dagen kommer (dette hadde ikke jeg tid til å vente på, siden dette bare var en prøveoppsats). Det anbefales å legge oasisen i bløt før man skjærer den opp - slik at den er godt gjennomtrukket når man starter med oppsatsen.

Skjær til oasisen slik at den passer oppi skålen. Legg litt sisal rundt  kanten på skålen, før du fester litt grønne blader rundt kanten. OBS! Har du for mye sisal blir det vanskelig å feste bladene. Plasser blomster i ønsket høyde fra midten av skålen: Jeg brukte 7 roser, men man vil kan klare seg med færre dersom rosene er mer utsprunget enn de jeg tok, som jeg skar ned til ca 4 cm stilklengde (husk å skråskjære for å maksimere vannopptaket til blomsten). Fest til slutt ønsket pynt: Vips! Superenkel blomsteroppsats, til ca 40 kr.
Jeg er ingen blomsterdekoratør, men håper at dette kanskje kan hjelpe en annen stakkar som heller ikke har brukt oasis før.
 

2 kommentarer:

  1. Oppsatsen ble veldig fin. Jeg liker det når det er litt enkelt, ikke for mye dilldall. Gøy å følge dåpsforberedelsene dine.

    SvarSlett
  2. Så fin oppsats:) eg er på utkikk etter fine og lette å laga oppsatsa, vurdere å lage det til bryllupet sjøl:) Skal iallefall testa ut å laga oppsatsa sjøl:)

    SvarSlett

LinkWithin