lørdag 12. februar 2011

Mange lapper små...

.. kan bli til et teppe. Nærmere bestemt et babyteppe
Noen av de mange teppene som har kommet inn (bilde hentet fra Nepalteppe-bloggen)
Etter at jeg kom over et blogginnlegg om lappeinnsamling til Okhaldunga sykehus i Nepal, klarte jeg ikke la være å tenke på disse ørsmå skapningene som trenger varme tepper (les mer på innsamlingsbloggen her). Så også jeg har begynt å strikke på et teppe til de små - og nå vil jeg oppfordre alle andre der ute til å gjøre det samme, dersom dere har anledning.

En liten nyfødt kropp inntullet i et strikket teppe fra Norge (bilde fra Nepaltepper-bloggen)
Man kan strikke eller hekle, enten a) en lapp på 15x15 cm, b) en remse på 15x100 cm eller c) et helt teppe (ca 100x100 cm). Det bes om at man bruker ullgarn (både ubehandlet og superwash går fint), da dette varmer best (alpakka går nok alldeles flott iom at det er enda varmere enn vanlig ull). Og vær obs på at hvitt er sorgens farge i Nepal, så det er ikke ønskelig med hvitt (man kan bruke hvitt innimellom): Jo mer fargerikt, jo bedre.

Godt i gang med remse nummer tre (jeg trenger fire)
Siden jeg er litt kjapp i vendingen (evt litt slumsete dersom du foretrekker det) la jeg opp for mange masker og endte med en bredde på 24 cm, så nå strikker jeg remser som jeg skal sette sammen til et teppe før jeg sender det til Sandsli. Jeg er nå godt i gang med min tredje remse, med striper litt etter innfallsmetoden. Jeg har brukt restegarn jeg hadde liggende, men må innrømme at jeg har kjøpt inn intet mindre enn 5 nye nøster (superwash ull). Så gjenstår det å se om det er nok til å få ferdig teppet.

Tips til gratis oppskrifter man kan bruke, dersom man ikke vil lage et teppe etter innfallsmetoden:

3 kommentarer:

  1. Jeg reagerte akkurat slik som deg :) Straks ferdig med 2 remser og har flere kjente som også strikker. Jeg har tilbudt meg å sette de sammen og hekle kant rundt før vi sender de avgårde. Greit at de slikker den jobben, det må ta tiiiiid med alle lappene.
    Det er så godt å vite at det virkelig blir satt pris på og kommer til nytte.

    SvarSlett
  2. Så gøy å se at flere har engasjert seg! Dette er jo en fantastisk god ting å gjøre! :) Imponerende mengde - min lille lapp ble bare småtteri i forhold! Jaja, alle monner drar :)

    SvarSlett
  3. Dette var jo en super ide som de fleste burde hive seg med på(selv jeg)...
    Fin måte å få bort mye av det restegarnet som hoper seg opp etterhvert blir det jo også:)

    SvarSlett

LinkWithin