fredag 11. september 2009

Fantastiske blåbærmuffins

Blåbærmuffins (nok til 15 vanlige muffins)

  • 4 dl hvetemel
  • 2 dl sukker
  • 1 ts salt
  • 2 ts bakepulver
  • ca 30 g smeltet smør (1 ss = 15 g)
  • 1,5 dl melk
  • 1 egg
  • ca 150 g blåbær
  • 1-2 ss dermerra-sukker
Smelt og avkjøl smøret. Bland det tørre. Visp sammen egg og melk, ha i smøret og hell blandingen over det tørre litt etter litt. Vend forsiktig i blåbær. Ha i former og strø litt brunt sukker på toppen. Stek på 215 grader midt i ovnen i ca 20 min.

Jeg brukte vanlige papirformer i muffinsbrettet fra IKEA (som kan anbefales på det varmeste) - da holder muffinsen formen og de blir jevnt stekt. Blåbærene jeg brukte plukket jeg for noen uker siden og hadde stykkfryst de: Hell bærene utover et brett og frys de, når de er frosset har man de over i egnede beholdere og slipper bær som henger sammen.

Et lite sparetips:
Har du dårlig råd, eller ikke trenger dermerra-sukker ellers, kan du bruke porsjonspakker med brunt sukker som du får når du kjøper take away-kaffe - det burde holde med 2 poser...
Selv syns jeg det er morsomt å ta med meg en sukkerpose fra forskjellige steder jeg besøker (når de har i pose og ikke bare sukkerbiter) - har en skål med masse forskjellige typer, i ulike farger og forpakninger.

1 kommentar:

LinkWithin