tirsdag 8. september 2009

En hage full av sopp


En skikkelig tjukkas av en sopp - denne typen var det mange av

Jeg gikk en kort tur rundt i hagen og talte ikke mindre enn seks (eller var det syv) forskjellige sopptyper. Jeg har overhode ingen peiling på sopp - annet enn kantarell (som det faktisk finnes endel av her) - så jeg får vel kjøpe meg en ordentlig soppbok. Forsøkte å søke de opp på internett uten å komme til noen endelig konklusjon på noen av de... Tok bildene med mobilen, noe som forklarer hvorfor kvaliteten er så som så. Kanskje noen av dere vet hva det er slags typer?

Syns kanskje spesielt at denne "sorte kantarellen" var stilig.


Den her orange soppen vokser i en ring (du ser det så vidt i bakgrunnen av det første bildet over) - dette kalles hekseringer. Ganske snodig sak.

Kan dette være brunskrubb?

Uansett skal ingen av de plukkes før jeg finner en ordentlig soppbok og får sjekket grundig. Men moro lell. Sjansen for å finne spiselig sopp i sin egen hage er vel ganske liten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin