mandag 3. januar 2011

Godt nytt år og hipp hurra

Jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt år og samtidig et rungende hurra for Theodor som fylte tre år på selveste nyttårsaften!! Vi har hatt huset fullt og jeg har ikke hatt tid til å skrive innlegg før i dag; roen har senket seg og hverdagen har kommet tilbake i vår snøfylte lille bygd.

Bursdagsservise i papp - "Monstermani" - fra Pirater og Prinsesser
Theodors store dag ble feiret i barnehagen - et supert alternativ til et bombet hjem! Duker, tallerkner, hatter og blåser ble bestilt fra Pirater og Prinsesser, hovedpersonen var storfornøyd - og alle små gledet seg stort over matchende tattoveringer som ble utdelt.
Stolt traktoreier
Helt siden før Theodor ble født har mamma/mormor lovet at en liten tass skulle få traktor og på 3-årsdagen ble løftet oppfylt: En John Deere tråtraktor med lufthjul, gir og frontlaster - fra oss fikk han rotorblink og snøplog og fra onkel og tante tilhørende tilhenger. Blanke barneøyne!

En stormforelsket pappa og en bitteliten gutt
Og blanke øyne var det hos flere: Tenk at min lille gutt er tre år. For tre år siden kom han til verden under litt andre omstendigheter enn planlagt. Termin var nemlig 18. februar 2008, men sent på kvelden 28. desember fikk jeg det jeg trodde var tette kynnere - for "moro skyld" tok jeg tiden imellom og ble rimelig svett når jeg fant ut at det var med 4 minutters mellomrom. En telefon til sykehuset og Han måtte avbryte kortkvelden med gutta: Vi måtte til sykehuset der det ble konstatert at fødselen var i gang. Mange og vonde tanker raste igjennom hodet mitt: Ville dette gå bra? Lokalsykehuset tok ikke imot premature, så vi måtte til Tromsø universitetssykehus med ambulansefly - jeg fikk drypp for å stanse riene og lungemodningssprøyte i tilfelle dette ikke virket. Jeg lå på fødeavdelingen i to døgn før det ble konstatert at fødselen ikke lot seg stoppe: Dryppet ble skrudd av og etter noen timer holdt jeg en bitteliten gutt i armene - 43 cm lang og 2615 g tung (mot anslåtte 1800-1900 g).

I tre uker ble vi på sykehuset i Tromsø, sugeevnen var nemlig ikke ferdig utviklet og vi måtte vente til at han klarte å suge selv - bortsett fra dét var han det som kalles en ukomplisert prematur.

Verdens beste gutt - mors hjerte og fars aller beste venn.

4 kommentarer:

  1. Jeg ser at han har fått den beste traktoren på markedet! Flott gave :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med treåring! Noen starter på livet er mer kompliserte enn andre, og jeg blir så glad av å høre historier som går så bra!

    SvarSlett
  3. Godt nyttår og gratulere med 3-åring! Traktor (og all slags kjøretøy) er jo bare det beste til små gutter. Så fint at alt endte godt på tross av en litt tidlig start på livet - nydelig nyfødtbilde!

    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  4. Nå har jeg sittet og beundret alt det fine du har strikka ei stund. Så mye lekkert! Så fant jeg bildet av den lille nyfødte gutten, og kvapp litt, for det kunne vært min lille Ola som var avbilda. Også han er født i 2007, ca 1,5 mnd før tida, veide 2,5 kg da han ble født, og vi tilbragte tre uker på nyfødtintensiven før vi fikk dra hjem. Da måtte jeg jo bare legge igjen en kommentar og en forsinka gratulerer med treårsdagen! Litt dramatikk i starten gjør dem liksom bare enda mer verdifulle, og det er så gøy å se at de vokser seg store og sterke :)

    SvarSlett

LinkWithin