mandag 30. august 2010

Knappeglass - nytt liv i gamle syltetøyglass


Gårsdagens innlegg om overkommelige ting man kan lage selv inneholdt en fremgangsmåte om hvordan man kan lage knappeglass av gamle syltetøyglass. Jeg rotet i glassinnsamlingsboksen vår og fant ett glass det hadde vært fetaost i, ett det hadde vært soltørkede tomater i og ett det hadde vært tacosaus i. De ble behørig vasket og merkelappene fjernet - de mest gjenstridige fikk jeg has på ved å bruke glasskrape og plasterfjerner.

Så ble fremgangsmåten fra One Stitch Two Stitch fulgt sånn passelig til punkt og prikke. 'Knapper' ble brodert på etter å skrevet det først med kulepenn (hadde ikke overføringspapir og ikke tid til å vente heller) - det første broderte jeg halvveis før jeg oppdaget at jeg hadde skrevet 'Kapper' og ikke 'Knapper'. Hurra.... Og på den neste versjonen, monterte jeg knappene for langt ut til siden (den grønne) - man lærer jo for hver gang, så dette ble penere på de neste to.

Jeg fant forøvrig ut at det ikke hadde så mye for seg å trekke sammen stoffet med tråd, det var enklere og adskillig raskere å lime rundt kanten og presse stoffet på plass underveis. Jeg måtte lime litt og litt, ettersom limet tørket veldig raskt. Min limpistol er forøvrig kjøpt på salg hos Panduro en gang i tiden - den har ikke blitt så mye brukt, men dét skal det nok bli en ordning på nå.


Best av alt er at jeg hadde alt materialet liggende: Knappene, både på lokket og i glassene, er arvegods etter farmor. Det samme er broderitråden. Hun skulle bare visst at knappene og trådene hennes endag skulle komme til nytte.... Stoffene er kjøpt på salg hos Panduro - Tilda-stoff samt litt filt til lokket (også det kjøpt på salg).

Jeg synes glassene ble kjempesøte, og ser for meg mange forskjellige med ulik tekst: Bånd, trådsneller etc. Så nå får vi spise ting fra glass i tiden fremover - jeg har allerede noen glass stående i maskinen for vask...

3 kommentarer:

  1. Jammen meg blei det vellykka sjå deg og ja ser eg :o)

    Det e så kjekt å finna så masse supre tips her inne!

    Ha ein superduper kveld!

    SvarSlett
  2. I love your knapper jars Jannike, they're so pretty! I'm glad you liked my tutorial!

    Sue

    SvarSlett
  3. Så søte de ble!
    Jeg bruker selv slike glass til å ha knapper og nåler i, men på lokkene til disse glassene står det bare "Soltørkede tomater", "Tapenade", "Oliven" og slikt ;-)

    SvarSlett

LinkWithin