torsdag 30. juni 2011

Rabarbrasaft


Rabarbra er i tiden og jeg har hevet meg på bølgen. Siden det bare er meg som spiser rabarbragrøt her i huset, fant jeg ut at jeg skulle lage noe som hele familien kunne ha glede av: Rabarbrasaft! Som tenkt, så gjort: Jeg og Theodor kuttet all rabarbraen ned og delte opp i biter. Dessverre var det litt lite, så oppskriften ble halvert - jeg lot det imidlertid fortsatt være en hel vaniljestang og to lime, siden jeg syntes limen så liten ut...

Min hendige saftsil, kjøpt på Åhlens i Piteå for to år siden - første gang i bruk!
I tre dager sto blandingen i kjøleskapet før vi i går kveld silte av saften og helte opp i rengjorte glassflasker, innkjøpt for anledningen. Smaken: Veldig mye vanilje, endel lime og knapt nok rabarbara. Tro om den blir litt bedre om jeg putter oppi noen jordbær før servering...? Om jeg skulle lære noe av dette (tvilsomt) så må det være at man bør følge oppskriften.

Oppskriften fant jeg forøvrig her hos Bama.

5 kommentarer:

  1. Tusen takk!
    Dette må prøves i morgen. Storesøster har fri fra barehagen og dette hørtes ut som en morsom aktivitet vi kunne gjøre sammen :)

    SvarSlett
  2. Spennende, det ser veldig godt ut! Lurt å kjøre på med vanilje, det sparer jeg aldri på :-)

    SvarSlett
  3. Prøv å koke rabarbraen først - da får du ut mer av smaken, evt skjær den i tynnere skiver!
    Jeg har lagd abarbrasaft på måfå-metoden med rabarbra, sukker og kardemommekapsel som jeg kokte til rabarbren datt fra hverandre, silte og hadde på flaske. Det ble godt :)

    SvarSlett
  4. Så veldig god ut, så denne må nok prøves ja!

    SvarSlett
  5. OOOh, nå vet jeg hva jeg skal en av dagene :) Takk for tips :)

    SvarSlett

LinkWithin