mandag 23. november 2009

Trondheim - knapper og glansbilder





Jeg har vært i Trondheim i helgen, og kom der over en fantastisk butikk: M. Sommer possementer. En skikkelig gammeldags butikk som solgte bånd, knapper og perler. Så fantastisk at slike butikker fortsatt finnes! Og søk på nettet viser faktisk at butikken har eksistert siden 1887.. Du finner den i Munkegata. Jeg kjøpte to sorte knapper og strømpepinner strl 6,5. Ikke særlig glamorøst med andre ord. Det var knappene...

Glansbildene var mange - dvs kupp og små fristelser som ble med hjem i kofferten. F.eks ny body til Theodor fra Nøstebarn, kjole til mor, muffinsformer, pepperkakeformer (formet som hhv en elefant og Taj Mahal), kakepynt til den forestående 2-års dagen (blå matspray og blått sukker).. Og en hel del som jeg har glemt. Samt masse gode minner fra nok et vellykket besøk i det jeg anser som en av Norges beste byer (sammen med "min" Oslo, Tromsø og Stavanger).

Jeg beklager kvaliteten på bildene - de er tatt med mobilkamera (kameraet ble selvsagt glemt igjen her hjemme).

2 kommentarer:

  1. Hei Jannike. Via et søk på nettet etter noe jeg ikke husker hva var, fant jeg blogginnlegget ditt om M. Sommer. Kjempeartig. Jeg drev denne butikken sammen med mannen min fra 1986 til 1996 da vi solgte. Butikken ble startet som possementverksted av min manns mors tantes tante Mathilde Charlotte Georgine Sommer i 1887. Jeg har mye historie om henne og possementverkstedets utvikling til butikk, bl.a. 100-årsberetningen fra 1987. Jeg har samlet på knapper lenge og har, mener jeg selv, en unik samling. Jeg vil gjerne skrive e-post til deg, men hvor finner jeg adressen? Knappehilsen fra Eldbjørg

    SvarSlett
  2. Hei Eldbjørg
    Så morsomt å høre fra deg! du finner e-postadressen under "om meg" øverst til høyre (adressen er forøvrig jdyrhau@online.no)
    :-) Jannike

    SvarSlett

LinkWithin