søndag 26. desember 2010

Småtøfler til store jenter

Q Jeg har strikket tøfler i julegaver i år - intet mindre enn seks par! Samme mønster som tøflene jeg strikket til meg selv. Denne gangen i grå Drops Eskimo - med en ekstra tråd grå Mor Aase Ullgarn i sålen. Litt over to nøster Eskimo og et halvt nøste Mor Aase ullgarn gikk med til et par. Mønsteret er enkelt - det eneste minuset ved mønsteret er at det er en hel del sying, heldigvis skal tøflene filtes så det er ikke nødvendig med prydsøm....


De fleste knappene ble kjøpt på salg hos fantastiske Knappehuset i Grønnegata i Oslo - 1 kr stykket! Skulle du trenge knapper, så har de noe for enhver smak - og sentralt plassert ved Hegdehaugsveien.


På noen av tøflene tegnet jeg antiskli med Pop up liner for å unngå stygge fall i romjula, men så kom jeg over et tips om å bruke 'Form gummi' til anti-skli. Ulempen med Pop up liner er nemlig at den slites av relativt raskt.
Form gummi er egentlig ment til å lage gummiformer til f.eks såpestøping, gipsstøping etc. For anti-skli gjør tre strøk susen: Dette anbefales!!!
Men: Ikke bruk noen fancy pensel til påføringen, penselen kan du nemlig glemme å få ren...


Garnet Drops Eskimo er veldig lettfiltet og ble filtet ved vanlig 40 graders kortprogram med høy sentrifuge - med en spiseskje grønnsåpe. Ingen olabukser eller tennisballer. Størrelsen ble en fin strl 39. Jeg strikket også et rødt par med tråder Mor Aase Ullgarn - dette filtet derimot ikke så lett og jeg måtte kjøre det i maskinen tre ganger før jeg gav opp og innså at det aldri ville bli gitt bort: Ikke bra. Dette paret vil ende opp som gjestetøfler på hytta...

Essensielle fakta:
Mønster: French Press Knitted Slippers av Melynda Bernardi - størrelse 9-10
Garn: Til ett par - 2,5 nøster grå Drops Eskimo fra Garnstudio og 0,5 nøste grå Mor Aase Ullgarn Pinner: 10 mm Symphonie Wood.

Og til slutt en gladmeldig (i hvertfall til gubben): Garnlageret minket med ca 800 g - garnet hadde jeg nemlig liggende!

5 kommentarer:

  1. Hei... :O)
    For en fantastisk flott og inpirerende blogg du har... :O) Så mange flotte tøffler du har strikket, flotte julegaver!

    Håper det er greit at jeg kikker innom flere ganger!

    SvarSlett
  2. Det var fine julegaver! Tenker at mottakerne ble glade for disse! :) Likte spesielt godt "ballerinalooken" :)

    SvarSlett
  3. Nydelige tøfler. Takk for tips om form gummi. Kjekk blogg du har. Har lagt meg til som følger :)

    SvarSlett
  4. Finnes oppskriften kun på engelsk?
    Hilsen Hanne.

    SvarSlett

LinkWithin