fredag 19. november 2010

Tørkede appelsinskiver.. med en artig vri.

Nydelig julepynt med kanelstenger og tørkede appelsiner...
Jeg skulle tørke appelsinskiver - skape deilig julelukt i huset, tenkte jeg kunne ha det sammen med kanelstenger og anis... Litt sånn back-to-basic. Hjemmelaget jul. Prektig-mor-lager-pynt-med-barnet.

Men et eller annet sted gikk det hele feil. Jeg fant en oppskrift der man skulle tørke skivene på 150 grader i 6 timer. Det gikk liksom ikke helt som planlagt - jeg syntes liksom at den forventede juleduften uteble og heller ble erstattet av noe annet. Noe mer svidd. Forkullede appelsinskiver er muligens litt mer 'nå'? Litt sånn industrial chic om du vil. Det er mulig at jeg ikke tok høyde for var at gradene var oppgitt i fahrenheit og ikke celcius. Meget mulig.


Appelsinskiver
Tørkede appelsinskiver ala Jannike
Skal du tørke appelsinskiver? Gjør det da i såfall slik:
  • Vask og tørk ønsket mengde appelsiner (tre er ganske mange) - forvarm ovnen til ca 80 grader
  • Bruk en skarp kniv og skjær appelsinene i skiver, ca 0,5 cm tykke skiver (kast skalkene). Legg skivene mellom to papirtørk og press forsiktig ut saften (ikke ødelegg skallet).
  • Legg skivene ut på en stekerist, pass på at de ikke overlapper hverandre. Sett brettet i ovnen og la tørke i ca 6 timer.
  • Snu skivene halvveis i tørkingen - sjekk tørrheten regelmessig: Når skivene føles tørre, skru av ovnen og la skivene kjølne med ovnsdøren åpen. Ta de ut når de er avkjølt.
  • Du kan lakke skivene med lakkspray (akryl) - lakk de med to strøk, la tørke mellom lagene.
  • For å henge opp skivene kan du tre et bånd gjennom midten av skiven og knyte de sammen til en krans.
juleduftende hilsner,

1 kommentar:

  1. *Fniiiis*
    Høres ut som noe jeg kunne ha funnet på...tanken var jo god! Bedre lykke neste gang ;)

    SvarSlett

LinkWithin