fredag 26. november 2010

Lue fra Arne & Carlos


Enda en julegave (røper jo ikke mottaker, så da teller det liksom ikke) er i boks - denne gangen en lue: Fra lueheftet til Arne & Carlos (javisst, selvsamme gutan bak julekulboka) - den nå temmelig kjente Space Invaders lua (sist jeg var i Oslo så jeg den på to forskjellige menner nedover Bogstadveien).

Da mottakeren ikke er riktig voksen - snarere sånn midt-i-mellom - strikket jeg den i tynnere garn og på tynnere pinner. Jeg vil anslå at størrelsen nå er en ok voksen M. Jeg har lest litt rundt på andre blogger at lua blir temmelig stor/sloffen i Freestyle (som er garnet som foreslås brukt). Det eneste jeg nå i etterkant ville gjort litt annerledes er å strikke ribben litt lenger - jeg brukte oppskriftens 7 rader, men burde nok strikket oppimot det dobbelte.


Garnet Viking Garn SportsRagg er et nytt bekjentskap som jeg må si at jeg er positivt overrasket over, mykt og godt å strikke med - selv om det er litt ujevn i spinningen noen steder. Bildet øverst er tatt før vask, lua er nå vasket (se bildet over) og har jevnet seg betraktelig ut - selv om jeg synes nok at garnet ble litt "hårete" etter vask (40 grader ullprogram).

Essensielle fakta
Oppskrift: Space Invader fra Dale Garns hefte Nr 234 Arne & Carlos for Dale Garn.
Garn: Viking garn SportsRagg i fargene hvitt (510), rødt (526) og marineblått (565)
Pinner: 3,5 mm og 4 mm (mot foreslåtte 4,5 og 5 mm)

3 kommentarer:

  1. Så fin den blei!
    Du e flink ja :o)

    Og så var det blitt julestemning si sist eg var her inne ser eg - koseligt og dritfint. Du e så flink te å tegne altså, blir stadig imponert!

    Håpe du får ei kreativ og aldeles flott helg :o)

    SvarSlett
  2. Så flott lue! Det hadde vært noe for den voksne sønne min...! Jeg har skrevet om julekulene på bloggen min, og det skal nok bli noen sånne til jul!

    God 1. advent til deg & dine!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  3. Den luen var jo bare kjempefin, synd det er søndag idag, kjenner at det kløøør i fingrene her ;-))
    Mvh Jaspy

    SvarSlett

LinkWithin