mandag 24. august 2009

Høster naturens frukter


Villbringebæreddik
På hytta var det masse villbringebær og jeg plukket et vanlig syltetøyglass fullt, helte så over hvitvinseddik slik at det dekket godt og har nå latt dette stå i vinduskarmen i tre uker (har snudd på det hver dag). Morsomt å følge med på prosessen: Bærene ble blekere og blekere, mens eddikken ble rødere og rødere.
Idag har jeg silt av bærene, først gjennom sil og så gjennom kaffefilter tre ganger (dvs jeg gikk tilslutt over til kjøkkenpapir i kaffefilterholder - det tok så lang tid med kaffefilter). Helte så eddiken over på rene flasker, kjøpt for anledningen. Gleder meg til å smake på den: Skal være veldig godt til salat og til å koke ut kraften i stekepanna som basis til saus.



Blåbær - rikt på antioksidanter og veldig, veldig godt
Det ble i ettermiddag tid til en ørliten blåbærtur for Theodor og meg. Vi er så heldige at vi trenger bare å gå fem minutter før vi kommer til første blåbærsted. Etter førti minutter med bærplukking ble Theodor lei, så da fikk det holde - dagens fangst: 6 dl med blåbær. Det er nå most sammen med 0,6 dl sukker og puttet oppi AVENT (mors)melkbeger (greit å få brukt de til noe). Gleder meg til neste pannekake-middag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin