torsdag 14. februar 2013

Barnehageunge og -votter

Anna har begynt i barnehage, halv plass. Barnehagetid er ofte utetid og bittesmå fingre fryser lett. Hun har et par fine Reima-votter men hun var ISKALD (fy Reima!) på fingrene etter bruk. Så jeg ble tipset av personalet til å strikke et par tynne votter med lang mansjett til å ha inni vottene.
Lange mansjetter og god ribb gjør at vottene sitter godt på små hender
Jeg søkte på nett og fant til slutt en oppskrift på bloggen Hjemmelaget jeg syns så lovende ut, garnet hadde jeg liggende etter å ha kjøpt det på salg i fjor - "Bjørnegarn", et lanolingarn fra Sjølingstad Uldvarefabrik. Dette garnet har tilnærmet samme løpemeter som foreslått garn i oppskriften. jeg strikket minste størrelse (1-2 år) og de passer akkurat til Anna på 13 mnd: Garnet er litt tynnere og jeg ville nok strikket tomlene 2 omganger lenger om jeg skulle strikket dem på nytt (og dét skal jeg nok).

Vottene sitter fint på hånden og jeg er spent på tilbakemelding etter bruk i barnehagen.

Essensielle fakta:
Oppskrift: Gratisoppskriften Barnehagevotter fra bloggen Hjemmelaget.
Størrelse: 1-2 år
Garn: Bjørnegarn fra Sjølingstad Uldvarefabrik
Pinner: 2,5 og 3 mm
Merking må til - litt rosa babyull tar hånd om den saken

3 kommentarer:

  1. Kjempefine! Takk for mønstertips og forslag til endring :-)

    SvarSlett
  2. Det er nok praktiske votter,spesielt inni uforede regnvotter utover våren, skal prøves ut til ungene snarest! :) takk for oppskriften. Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  3. De så gode ut! Takk for tips:)
    I barnehagen vår er det jeg som må fortelle de ansatte at ungene skal ha ullvotter inni regnvott/polvott. Det har vært litt strevsomt, kjenner jeg. Helt enig i at Reima gir iskalde hender. Kan likegodt kjøpe noen billige - det er jo vottene inni som gjør jobben uansett:)

    SvarSlett

LinkWithin