tirsdag 20. november 2012

Julegavetips til tenåringer

Syns du jeg er tidlig ute? Selv føler jeg at jeg er supersein. Takket være kjipe statusoppdateringer på Facebook ala "I dag har jeg vært effektiv, bakt brød, vasket huset og handlet alle julegavene" etterfulgt av smilefjes, gjerne med geipetunge. Jeg blir litt kvalm. Mest av misunnelse.

Jeg har intet mindre enn 14 (!) tante- og fadderbarn jeg skal kjøpe julegaver til. Noen av de er såpass store nå at leker ikke lenger er et alternativ. Som fulltidsarbeidende, heltidsstudent og småbarnsmor (der minstemann ikke får barnehageplass før til høsten, om vi er heldige) er det en del ting man ikke har tid til. Som for eksempel å lage alle gavene selv (gjerne økologisk med null klimafotspor), eller (aller værst) tenke ut gaver som faller i smak hos kresne/bevisste tenåringer. Takk gud for nettet og gavekort!

Tør jeg foreslå gavekort på kino? På Filmweb (her) kan du enkelt velge aktuell kino, deretter motiv på gavekortet (dersom den kinoen du valgte har flere typer) og beløp. Enkelt!

Tilsvarende kan du kjøpe på ditt lokale kultur-/konserthus, slik at den håpefulle får en passelig dose (valgfri) kultur: Musikk eller teater.. Søk bare opp ditt lokale kulturhus, de selger mest sannsynlig gavekort - det gjør i hvertfall vårt og svigermor har fått gavekort fra oss hvert år. Veldig populært!

Dersom du kjenner mottakers interesser, kan kanskje et gaveabonnement på et blad være tingen? På Bladkongen kan du velge blant flere forskjellige - mange er nå lagt opp til levering etter jul, så det passer inn som julegave under treet: Her finner du et mindre utvalg. Hva med den nye "Aftenposten Junior"? Eller et strikkeblad?

Og dersom ingen av disse er alternativer, fordi den håpefulle sparer til hest eller ny Wii, går det an å gi penger... Gjerne på en litt original måte. Som å lage juletrær. Klikk her for å få fremgangsmåten.

Dersom du har noen flotte tips, mottas de med takk! Ønsker deg en stressfri førjul! Selv er jeg midt i forberedelsene til eksamen, så det blir (fortsatt) stille her inne en stund til. Er du forresten skitflink med kameraet og har litt ledig tid, må du gjerne ta julekortbilde av unga (mine). Jeg gleder meg ikke til den seansen nemlig. I år blir det nemlig ikke hjemmelagede julekort, slik som for to år siden (klikk her).
 
PS! Det første bildet har jeg, frekt og freidig, stjålet fra en knakande kjekk nettside, Tip Junkie, og er et bilde av juletrær du kan lage selv (om du har tid). Klikk her for innlegget det viser til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin