tirsdag 27. november 2012

Raggsokker til småtasser

Jeg kjøpte to nøster Ola garn på Obs! for 10 kr nøstet. Det er litt stivt raggegarn. Jeg fant en oppskrift på raggsokker til barn, som jeg modifiserte litt. Sokkene passer perfekt til Anna som er 10,5 mnd og bruker 19/20 i skostørrelse.

Endringer i forhold til oppskriften: Strikket 9 cm skaft. På helfellingen felte jeg først med 2 r sammen og deretter SSK (slip, slip, knit - se her for fremgangsmåte): Dette blir finere enn forslaget i oppskriften. Jeg strikket så ca 10 på selve foten før jeg felte til tå. Jeg felte slik: 1. pinne felling på slutten av pinnen med 2 r sammen, 2. pinne først på pinnen med SSK, 3. og 4. pinne strikkes som 1. og 2. Strikket til det gjensto til sammen 12 masker, disse felte jeg av ved å bruke three needle bind off (litt knotete) - du kan også maske av.

Essensielle opplysninger
Oppskrift: Enkle sokker til barn fra Pinnsvin design
Pinner: 3 og 3.5 mm (og 4.5 mm til opplegget)
Garn: 1 nøste Ola garn

Etter at bildet ble tatt har jeg hatt på antiskli på sokkene: Det blir fort glatt med sånne sokker og det er ikke bra når man har begynt å gå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin