onsdag 8. juni 2011

NFI - strikkerier til premature skatter

Utfordringsbloggen Strikkere (som nå har skiftet navn til Pinnekroken) hadde en utfordring gående i mai (les mer om denne her), der man skulle strikke til ulike NFI - Nyfødt Intensiv - avdelinger rundt om i landet. Mitt bidrag er (selvsagt) tiltenkt NFI i Tromsø, der Theodor ble født for snart 3,5 år siden, 7 uker for tidlig.
Siden jeg har hatt en stille periode, både på blogg- og strikkefronten, ble ikke mitt bidrag ferdig i tide - det vil si: Det ble ikke ferdig blogget i tide (fristen var 1. juni). Men jeg skal likevel sende det inn - disse bittesmå babyene trenger små plagg for å holde seg varm.

Jeg har strikket tre luer (egentlig fire, men den ene ble så stor at den passer til en normal 3 mnd baby) og et par små sokker:

Lue nr 1 strikket jeg i april, og den er allerede omtalt i bloggen (les innlegget her). Den er strikket i myyyyyk merinoull fra Pickles. Oppskriften er vidunderlige Aviatrix.

Grønt er håpets farge..
Lue nr 2 er strikket etter oppskrift ment for dukker, i en rest fra Theodors rullegenser. Jeg strikket i-cord snorer.
Essensielle fakta:
Oppskrift: Djevellue eller hjelmlue, hentet fra dette gratis oppskriftsheftet fra Jäbro
Garn: En ørliten rest Abuelita Baby Merino Lace i fargen Bennetton - kjøpt hos Pickles
Pinner: 2,5 mm Symfonie Wood
Nøstebarn-lue
Lue nr 3 er strikket etter oppskrift fra Nøstebarn-boka, også dette et ørlite restenøste. Jeg strikket hele luen på pinne 2,5 mm og la opp 52 m før jeg økte til 60 m etter 1,5 cm. Også her strikket jeg i-cord snorer.
Essensielle fakta:
Oppskrift: #1936 Lettstrikka babylue fra boka 'Strikk til Nøstebarn' av Kathrine Gregersen
Garn: En ørliten rest New Zealand Lammeuld kjøpt hos 123knit.com
Pinner: 2,5 mm Symfonie Wood.

Små sokker er strikket etter oppskriften Baby Bootees, men med tynnere garn og på tynnere pinner slik at det nå passer til en bitteliten baby (de passer til en Baby Born-dukke). Siden jeg synes disse sokkene (i større størrelse) har vært litt løse rundt leggen, strikket jeg en hullrad og festet lysegrå silkebånd i disse.
Essensielle fakta:
Oppskrift: Gratisoppskriften Baby Bootees fra Bernat
Garn: En rest Gjestal Senjagarn
Pinner: 3,5 mm Symfonie Wood

Nå gjenstår det bare å sende tingene av gårde til kontaktpersonen for NFI-prosjektet som går til UNN Tromsø.
Jeg ønsker dere alle en nydelig dag - sommeren ser ut til endelig å ha kommet hit til nord, på høy tid.

3 kommentarer:

  1. Så mange skjønne små plagg! Dette varmer nok noen søte små, og ikke minst deres foreldre :)

    SvarSlett
  2. Så utrolig flink du er. Jeg strikket litt, men dette blir litt for avansert for meg.. Har lyst å lære meg å "bli god" en dag:)) Koselig blogg. Kommer gjerne tilbake:) Smil fra lise

    SvarSlett
  3. Du er hjertevarm du.. Kjempefine, varmende plagg til de små. :)

    SvarSlett

LinkWithin