søndag 18. juli 2010

Gammelt brød blir godt som (noe) nytt


Da vi var på hytta hadde vi feilberegnet behovet for baguett - og en halv baguett (av den riktig lange typen) ble liggende igjen og vansmekte. I flere dager. Hva gjør man så med den? For i Stavern er det ikke så mange ender å mate - mest måker. Og de liker man, i likhet med Odd Børretzen, slettes ikke.
Så hva lager vi ofte om sommeren? Salat... Og til salat må man/bør man/kan man ha crutonger!!!

Jeg skar opp baguetten i små terninger, disse la jeg så i langpanna og helte olivenolje over - rist på pannen så du får fordelt oljen godt.

Så krydret jeg de med ønsket krydder - for min del brukte jeg Pasta Basilico-krydderet fra Santa Maria: Dette er en krydderblanding som består av basilikum, hvitløk, tomat, persille og sort pepper. Passer med andre ord godt til en sommersalat... i hvertfall av den sorten jeg pleier å lage.
Du kan selvsagt bruke et hvilken som helst krydder - eller la være. Opp til deg. En klype salt gjør også susen.

Jeg satte så stekebrettet i forhåndsvarmet stekeovn (200 grader) til de ble gyldne (ca 5 minutter). Avkjøl og ha i et lufttett glass.

Veldig godt - husk bare å ha crutongene i salaten rett før servering, slik at de holder seg sprø!

2 kommentarer:

  1. Takk for tipset - kjempelurt :)

    SvarSlett
  2. Så enkelt, men SÅ godt! Takk for at du deler dette med oss! :)

    SvarSlett

LinkWithin