lørdag 28. april 2012

Tips til dåpsgaver - del I

Siden jeg er litt i dåpsmodus selv, tenkte jeg at jeg kunne skrive ned noen tips til andre som lurer på hva de skal gi i dåpsgave. Jeg er tilhenger av praktiske gaver....

Dersom foreldrene er friluftsinteressert kan f.eks et medlemsskap i Barnas Turlag/DNT turistforeningen være noe. For kr 900 er barnet medlem frem til og med 12 år. Se her for mer informasjon.
I friluftslivets ånd er også neste forslag, nemlig en sovepose: F.eks Ajungilac Knøtt som koster kr 499 hos XXL. Kjekt å ha med på tur og ikke minst: Kjekk som vognpose i barnehagen! Passer til barnet er ca 4 år.
Barneservise med Kardemommeby - eller Hakkebakkeskogen? Fås bl.a hos PurNorsk.no
Mer tradisjonelt er kanskje servise til barna - jeg har selv både fått og gitt dette og synes det er kjempekoselig: Det blir brukt og det kan gå videre i arv. Selv har jeg en forkjærlighet for Porsgrunds Figgjos serie med Egner-motiv - kanskje kan du ta med boka også? Koster rundt kr 500 (+ evt bok).
Moneyphant sparebøssen fra Georg Jensen har allerede blitt en klassiker
Sparebøsser får man nok noen av, men selv synes jeg nok Moneyphant fra Georg Jensen slår det meste. Du får den forøvrig i rosa, lyseblått, hvitt og sort også - samt med små treelefanter som passer innunder snabelen. Fås bl.a hos RoyalDesign.no til kr 729
Tripp trapp stolen - her i litt mer eksklusiv utgave (eik)
De fleste i Norge født på 70-tallet og fremover har et forhold til Tripp Trappstolen: Og med god grunn. Stilig design, tidløs og praktisk! Anna har forøvrig Newborn set til og det er YPPERLIG - anbefales: Babyen kommer i samme høyde som resten av familien ved matbordet!
Gyngesau fra Valdres - fås bl.a hos PurNorsk.no
En dåpsgave av det mer eksklusive slaget er nok denne gyngesauen, håndlaget i Valdres... Finnes forøvrig også i grått. Koster fra kr 3.999,-
Nydelig sølvskål med "O' du som metter liten fugl' - fra Thune.no
Sølv: Sølvbestikk og sølvkopp er gjengangere og i hvertfall førstnevnte blir brukt! Theodor fikk bestikk til dåpen som brukes hver dag, han var også så heldig å få en nydelig sølvskål - egentlig ment til grøt, men jeg må beskjemmet innrømme at det er godteri som blir servert i den. Selv har jeg en med Karius og Baktus fra min dåp ;-)

Mange ønsker å forsølve de første skoene - eller sågar den første smokken. Kanskje kan du gi et gavekort på dette? I de fleste tilfeller er jo de første skoene noen måneder frem i tid ved dåpstidspunktet... Ta kontakt med din lokale gullsmed for dette - eller ta kontakt med dette firmaet.

Det var mine tips - har du noen gode tips, tas de gladelig i mot! Her i huset er det nemlig dåp om litt.... Oppdatering: Jeg har laget enda et innlegg om dåpsgaver - dette finner du her.

6 kommentarer:

  1. Kjempegode tips! Et av mine barn fikk "Den store barnesangboka" og den har vi hatt mye glede av. En barnebibel er en fin gave å gi; kanskje spesielt hvis en er fadder. Det finnes også noe som heter Dåpsklubben Tripp trapp, hvor barnet får pakker med bøker/ leker etc noen ganger i året.

    SvarSlett
  2. Så mange fine tips til skikkelige dåpsgaver, helt i min stil. Gyngesauen er dødskul! En liten detalj; barneserviset er fra Figgjo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har selvsagt rett! Det er herved rettet :-D

      Slett
  3. Supert med dåpsgavetips! Ikke lenge til jeg er så heldig å få være fadder i en dåp og da er det fint å få noen nyttige og fine gavetips! Forøvrig kjekt å høre at sølvbestikk er i bruk, det er jo alt for fint til å gjemmes i et skap!

    SvarSlett
  4. Gyngsauen står i stua vår, alle vennee våre spleiset! Så det går på studentbudsjett og ;)

    Vi har hatt stor glede av barnesangbok fra den hvite serien, pga lang brukstid. Og vi spiser fra mummiservice hver dag.

    SvarSlett
  5. Praktiske gaver er veldig kjekt, ja! Både til dåp og ellers i livet. God helg! :)

    SvarSlett

LinkWithin