lørdag 29. oktober 2011

Fra syrebeiset furu til gråmalt skjønnhet.. og fremgang på hytta

Det går sakte men sikkert fremover på hytta, og i dag kom mer på plass: Jeg har tidligere vist stolene og bordet jeg har malt, og idag ble disse supplert med et tidligere syrebeiset hjørneskap fra sent 90-tall som jeg har malt i samme farge som stolene og bord: Jotun's Metropol.
Hjørneskapet er på plass - nymalt og flott
Ikke mindre enn fire strøk måtte til: Ett strøk grunning og tre toppstrøk. Jeg har malt også hjørneskapet i Jotuns nye supermaling Lady Supreme Finish - denne er virkelig mye bedre enn annen vanlig vannbasert maling men jeg synes den er "tynnere" enn annen maling. Uansett: Bra ble det - heller ett strøk for mye enn ett for lite.
Bilde fra prospektet - hjørneskapet sees bakerst (og der sees også stolene slik de var før de ble malt)
I tillegg kom gardinstengene opp - det er de opprinnelige gardinstengene som jeg har beiset ett strøk med Jotuns oljebaserte interiørbeis i fargen Drivved. Siden stengene er så lange, orket jeg ikke tanken på å måtte kjøpe "ørten" stenger for å få lengdene til å gå opp, enklere å beise - og ikke minst: Rimeligere. Jeg er temmelig fornøyd med resultatet også...
Nymalte vegger, nybeisede gardinstenger og nye gardiner
Sent i går kveld fikk jeg lagt opp tre gardinlengder som også ble hengt opp i dag - fortsatt mangler to lengder (til vinduet ved spisebordet); de blir ferdige til vi drar tilbake neste helg. Heldigvis hadde jeg vett på å vaske gardinene før jeg la de opp, for de krympet hele 9 cm i lengden. Gardinene heter forøvrig Kapok i fargen 'Muldvarp' og er kjøpt hos Princess.
japansk te-servise som fulgte med hytta - med relieff nederst i bunn på koppene, synlig når man holder opp mot lys
Det meste fulgte med hytta når vi overtok, og det meste får bli. Noe av det som vi har overtatt er flere (!) kaffeserviser - deriblant dette japanske teserviset (med kinesisk dekor - eller omvendt). Det har svært tynt gods som nærmest gjennomsiktig, det morsomste med det er at dersom man holder det opp mot lyset ser man relieffet av en japansk kvinne i bunnen av koppen. Praktisk er det nok ikke, men morsomt.
Jeg gleder meg til å kunne sitte og spise en sen søndagsfrokost mens man ser ut over havet herfra....
Jeg gleder meg over stadig å komme nærmere og selv om det er godt å ta det med ro, så må jeg innrømme at jeg kanskje er litt utålmodig. Men det går ikke så fort med stor mage....

3 kommentarer:

  1. Så flott det blir, nydelige farger du har valgt ut!

    SvarSlett
  2. Så fint det blir! Flinke dere er:-)

    SvarSlett
  3. Så fint det blir! :)
    Siden jeg er nordlending (en noe uhøflig en også) inviterer jeg herver meg selv på besøk en gang det måtte passe! :) Ser bare helt nydelig ut!

    Fortsatt fin helg til dere!

    SvarSlett

LinkWithin