tirsdag 19. april 2011

Påskesyssel - hjemmelaget påskepynt

Jeg satt og skisset små påskefigurer... og kom til å tenke på at de burde kunne enkelt bli små filtfigurer. Som tenkt, så gjort... Jeg tegnet en enkel, eggeformet mal (ca 8 cm høy) og brukte denne til både påskekylling og påskehare.

En liten påskehare
Påskeharen fikk større øyne, små labber og lange ører - ellers er den lik kyllingen. Ved å brodere litt og bruke knapper og annen pynt, får figurene helt forskjellig uttrykk. Man kan fint velge å sy med maskin, men jeg fant ut at jeg ville ha det litt "hjemmelagede" uttrykket.
Påske er forøvrig månedens tema inne hos Foreldremanualen - ta en kikk for ytterligere idéer.

Fremgangsmåte:

Dette trenger du
Du trenger:
  • Hobbyfilt - jeg har en pakke med mange forskjellige farger kjøpt her hos Panduro
  • Stoffsaks
  • Tekstillim - jeg har brukt Gütermann's HT2, det limer også andre materialer (lurt til øyne mm)
  • Nål og tråd i ønsket farge
  • Øyne - jeg brukte disse og disse fra Panduro, men du kan selvsagt bruke små knapper også
  • Bånd til oppheng - jeg brukte silkebånd fra Søstrene Grene
  • Fyllvatt - jeg har fylt mine med lammeull, men polyesterfyll er like greit (og rimeligere)
  • Pynt - f.eks ørsmå knapper etc
Tegn eggeformen ved hjelp av en sjablong
Tegn av ønsket antall eggeformer (2 hvis du vil lage 1 pynt, 4 hvis du vil lage 2 osv) ved hjelp av en sjablong du lager - jeg brukte kartongen fra Lasagna'en vi spiste til middag... Min måler ca 8 cm i høyden og 5 cm i bredden. Husk å lage to stykker - en til forsiden og en til baksiden (snu formen før du lager form nr to, da sikrer du at den blir lik).

Ikke kast avskjæret - det blir til hårtuster, vinger mv
Ikke kast avskjæret du får etter å ha klippet ut eggeformene: Disse bruker du til å lage små vinger, jeg klippet mine på frihånd, hodefjær mv.  Klipp ut føtter (se at de jeg laget henger sammen, litt enklere med festingen da) - bruk evt en annen farge.

Fest alle delene - også hempen til opphenget - jeg brukte en liten dråpe tekstillim for å feste alle delene, da slipper jeg å tenke på at de sitter rett når jeg skal sy de fast. Dersom du skal ha ytterligere pynt på påskepynten fester du dette nå - det er nemlig enklere enn å feste de etter at du har fylt kroppen med vatt.

Påskepynten tar form - sy med små sting rundt kanten
Sy med små sting nesten helt rundt fasongen - bruk gjerne en tråd i en annen farge for å få litt kontrast. Jeg brukte dobbel sytråd, men du kan selvsagt bruke brodérgarn for en grovere effekt.

La det være igjen en åpning slik at du får inn fyllet
Husk å la det være igjen en liten åpning du kan putte fyllet inn gjennom. Det er ikke mye fyll som går med - du trenger ikke stappe den full, bare nok til at den får litt mage. Sy igjen åpningen. Og vips: Du har laget din helt egne påskepynt!

En liten sløyfe og større øyne gjør at denne ikke blir helt lik den andre kyllingen (og så har jeg brodert "fjær")
Jeg håper du deler din versjon med meg - og jeg blir takknemlig dersom du henviser til meg og denne siden dersom du deler med flere.

Da gjenstår det bare å ønske deg og dine en riktig God Påske - med eller uten påskepynt

3 kommentarer:

  1. Disse var skikkelig søte! Sånne vil jeg også lage :D (synd at all filt jeg har er rødt etter julen).

    SvarSlett
  2. Disse var skikkelig fine! :) God påske til deg!

    SvarSlett
  3. De var kjempesøte! Skal prøve å lage de selv=)
    Har du lagt det blå egget som henger over kyllingen også? (på det øverste bildet) Hvis det var deg, kunne du vist oss det også? =)

    SvarSlett

LinkWithin