fredag 9. oktober 2009

Feil i oppskriften.. oppdaget når jeg var ferdig

Har lenge hatt denne luen "Retro Flying Helmet" fra Sublime liggende først i køen på oppskrifter som skal lages. Garnet kjøpte jeg i juni, og endelig var jeg kommet til denne. Har strikket den ferdig på knappe to dager og var i grunn fornøyd - med unntak av to ting: 1) Øreklaffene var merkelig korte og 2) det var en himla mye montering.
Var nå inne på Ravelry og så på de andre variantene av denne luen som lå der - og ser da at INGEN andre har så korte øreklaffer som meg. Leser derfor oppskriften igjen - denne gangen både den norske og den engelske (merk at den norske oppskriften er laget av Sandnes garn som har agenturet på Sublime her i Norge), og der finner jeg feilen..

I den norske oppskriften står det at man skal strikke til klaffen måler 6 cm, i den engelske at man skal strikke 6 cm målt fra den siste økningen. Det er ganske stor forskjell det. Sånn rundt 6 cm på hver klaff. Og dette oppdaget jeg selvsagt ikke før alt var ferdig montert og øreklaffene var strikket innpå resten av lua.

Ganske så irriterende - særlig siden det ikke var min feil (som jeg trodde det var i begynnelsen). Jeg løste det hele ved å strikke den ene klaffen lenger - men det er den smaleste delen som har blitt lenger, og det er den bredeste delen (den som skal dekke ørene) som skulle vært 6 cm lenger.

Men bortsett fra dette, så er lua helt bedårende.. og garnet utrolig mykt: 75 % merino, 5% kasjmir og 20% silke (tenkte forøvrig jeg skulle prøve Pickle's Cashmerino Silk på en oppskrift - det er ganske lik strikkefasthet).


Skal legge inn bilde av luen imorgen - nå er det off to bed: Overtid venter imorgen tidlig.

PS! Jeg har selvsagt sendt en noe kort mail til Sandnes garn....
PS2! Jakken du skimter på bildet er det neste på tapetet - men da skal den engelske oppskriften leses først

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin